4 grudnia 2012

Blok czekoladowy z herbatnikami i orzechami włoskimi

Blok czekoladowy to dla wielu z Was smak dzieciństwa. U mnie w domu, poza sezonami świątecznymi i typowymi dlań wypiekami, zawsze królował placek drożdżowy, więc smaku typowego bloku czekoladowego nie znałam. Moja ciocia natomiast miała w zwyczaju rozpieszczać nas (całą moją dużą rodzinkę) waflami czekoladowymi i to była bajka! Tak więc kiedy dowiedziałam się o bolku czekoladowym i masie z mleka w proszku i kakao, takiego samego jak w owych waflach, od razu wiedziałam, że go pokocham :) Przepis podała mi Mama mojego M., a ja nie wahałam się go wykorzystać. Nie ma to jak przepis od zaufanej osoby, a po drugie M. uwielbia ten blok!

Blok robi się naprawdę błyskawicznie, pomijając czas chłodzenia. Jeśli jednak ktoś podjada w trakcie kucharzenia, albo wylizuje miski będzie najedzony już przed chłodzeniem ;)

Tym czekoladowym przysmakiem chciałam rozpocząć świąteczne przepisy. Nie jest to może typowo wigilijna receptura, ale każdy w święta lubi podjadać coś słodkiego. W dodatku pełno tu czekolady, herbatników i orzechów, a mi to wystarczy, aby nazwać blok czekoladowy daniem wigilijnym ;)


 blok czekoladowy, przepis, mlekow  proszku, herbatniki, orzechy włoskie, świąteczne przepisy, potrawa wigilijna, smak dzieciństwa,

Składniki (na formę 36x29cm):
1 (200g) kostka masła pokrojona na mniejsze kawałki
1/2 szklanki wody
6 łyżek kakao
1 i 3/4 szklanki cukru
2 szklanki mleka w proszku (sypkiego, nie granulowanego!)
4 paczki (200g) pokruszonych herbatników
ok 5 garści (150g) orzechów włoskich lekko rozdrobnionych

inne ulubione składniki np żurawina, rodzynki, ryż prażony, orzeszki ziemne itp

Przygotowanie:
Do garnka wlej wodę i ustaw na kuchence na minimalnym ogniu. Następnie rozpuszczaj kolejno masło, cukier i kakao. Garnek zdejmij z kuchenki, dodaj mleko w proszku i dokładnie wymieszaj. Na koniec dodaj herbatniki, orzechy i inne Twoje ulubione pyszności.
Gęstą, jeszcze ciepłą masę przełóż na blachę wyłożoną pergaminem i rozprowadź dokładnie, dociskając do dna. Najlepiej to zrobić palcami :) Masę przykryj kolejnym arkuszem pergaminu i wystaw na balkon do ostygnięcia, a następnie do lodówki na około 3-4 godziny aby blok stężał. Możesz pominąć wystawianie formy na balkon, ale wtedy poczekaj aż całość ostygnie i dopiero włóż do lodówki.
Gotowy blok pokrój na mniejsze kawałki i zajadaj z rozkoszą np. w towarzystwie mleka bądź kawy :)

Smacznego :)

blok czekoladowy, przepis, mlekow  proszku, herbatniki, orzechy włoskie, świąteczne przepisy, potrawa wigilijna, smak dzieciństwa,
blok czekoladowy, przepis, mlekow  proszku, herbatniki, orzechy włoskie, świąteczne przepisy, potrawa wigilijna, smak dzieciństwa,

83 komentarze:

  1. Blok to smak mojego dziciństwa... kupowany na wagę na stanowisku ze słodyczami w sklepie Społem :) Oh, jaką mam ochotę sama go zrobić! Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie ze sklepowych słodkości zawsze były kupowane grześki na wagę, bez czekolady :) Były pyszne, kruche i bardzo kakaowe, nie to co teraz :/
      Uściski :)

      Usuń
  2. Uwielbiam! Moja ulubiona czekoladowa masa. Chyba muszę zrobić w końcu sama. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To ja na pewno przed schłodzeniem byłabym już najedzona, uwielbiam podjadać;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie M. zajmuje się tą działką ;) Wylizuje wszystkie miski jakie się da ;)

      Usuń
  4. Fajnie wygląda tylko szkoda, że mega kaloryczny ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, ale codziennie się go nie robi :) Myślę, że wiele innych ciast (czekoladowe tory itp) ma podobną kaloryczność ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Genialna sprawa ;) Obliczałać do tego wartości odżywcze może, bo to mnie dosyć interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Niestety nie posiadam takich informacji, ani nie obliczałam....Pewnie należałoby to zlecić jakiemuś dietetykowi, albo usiąść do tego samemu. Chodzi Ci tylko o liczbę kalorii czy skład białek, tłuszczy i węglowodanów również?
      Pozdrowienia :)

      Usuń
    2. Skład białek, tłuszczy i węglowodanów również :)

      jak zrobię blok z Twojego przepisu, skonfrontuje to z moim i zobaczymy :D

      Usuń
    3. w takim razie czekam na info :D

      Usuń
    4. Minęło 10 lat i ciągle liczy te kalorie 😂

      Usuń
  6. Pamietam ten smak. Nigdy za nim nie przepadalam, ale musze przyznac, ze u ciebie wyglada efektownie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam prawie taki sam przepis na blok. Tylko u mnie jest szklanka cukru i 3 łyżki kakao :) Dostałam go od teściowej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem wypróbuje z mniejsza ilością cukru i kakao :) Dzięki :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. bloku czekoladowego nigdy dość :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda przepysznie. U mnie ostatnio córcia robiła angielską wersję bloku czekoladowego, więc jak narazie czekoladzie mówię "dziękuję", ale jak mi przejdzie to pewnie przyjdzie czas na polską wersję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dobrze, że takie "przejedzenie" daną potrawą przechodzi :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Pięknie przedstawiony klasyk :)

    OdpowiedzUsuń
  11. zdecydowanie pierwsze co mi przychodzi na myśl, to te słowa, które napisałaś.. smak dzieciństwa:-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam go. U mnie w domu bywał bardzo od święta. Teraz w dorosłym życiu robię kiedy mam ochotę (nie tak często jakby się mogło wydawać, bo to bardzo "sycące"). W domowym standardzie u mnie nie było orzechów włoskich. Sama je dorzuciłam i jako wielki koneser bloku stwierdzam, że z nimi jest the best :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj bardzo "sycące" ;) i z orzechami włoskimi faktycznie jest najlepszy! :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Wchodzę w to... w święta będzie i u nas, bo to faktycznie smak dzieciństwa...

    OdpowiedzUsuń
  14. jedno z tych pięknych zdjęć bierze udział w naszym konkursie, zachęcamy do głosowania! :) http://wykrywacz-smaku.pl/konkursy/glosy

    OdpowiedzUsuń
  15. Moniko, o jakich wymiarach blaszkę do tego użyć? Składniki wszystkie mam, ochotę też. :D

    Kasia K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użyłam blachy 36x29cm, ale oczywiście może być inna - blok wtedy będzie trochę wyższy lub niższy :)
      Pozdrawiam i życzę pysznego bloku :)

      Usuń
    2. Dziękuuuuuuuję! :)))) Lecę robić. :)))

      K.

      Usuń
  16. Kupiłam wszystkie składniki już wczoraj i teraz śpiochy zabieram się do roboty. Jak mi wyjdzie to dam znać. Aha, ponieważ nie lubię orzechów kupiłam, zgodnie z Twoją radą :), ryż dmuchany.

    OdpowiedzUsuń
  17. blok króluje u nas od lat na świątecznym stole :) uwielbiam...

    OdpowiedzUsuń
  18. TYYYLE CUKRU TO ZDECYDOWANIE przesada tym bardziej ze herbatniki słodkie i mleko w proszku tez - ja dałam 4 duze łyzki było i tak słodkie SMACZNEGO

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od ilości kakao i od pożądanej słodyczy. Ja bym w tym przepisie nic nie zmieniła :) To ma być słodkie jak cholera! ;)

      Usuń
  19. Jak dla mnie to chyba jest błąd w ilości kakao. Zgodze się jeśli w przepisie będzie 6 łyżeczek. 6 łyżek to stanowczo za duuużo. Masa wychodzi zbyt ciemna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to błąd. Robiłam i jadłam ten blok i był pyszny :) Fakt, bardzo kakaowy i stąd też spora ilość cukru. Kolor widać na zdjęciach.
      Można zmniejszyć ilość kakao i cukru według swoich upodobań :)

      Usuń
  20. Chciałem zrobić ten blok ale rozczarowałem się ponieważ trzeba wystawić na balkon a ja go nie posiadam.:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głowa do góry! :) Możesz zostawić na blacie kuchennym do ostygnięcia :)

      Usuń
  21. Szkoda ze proporcje są nie prawidłowe, przy takiej ilosci mleka w proszku nie zgęstnieje ten blok..wiem bo robiłam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie zrobiłem i wszystko si więc mleka w sam raz :)

      Usuń
    2. Może to kwestia mleka? Ja robiłam z takim w niebieskim opakowaniu i raz z łaciatym - z nimi wszystko się udało :)

      Usuń
  22. Składniki kupione! O dziwo mialam w UK problem ze zwyklymi herbatnikami ;) ale dla upartego nic trudnego :))) zabieram sie do roboty i dam znac jak wyszlo :)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to super, że herbatniki udało się znaleźć :) Czekam na info :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  23. Świetny blog! Jestem zachwycona... i głodna od patrzenia!:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mmmm... wygląda pysznie, ale mam pytanie: masło, cukier i kakao dodajemy do wrzątku czy po prostu zaraz po wstawieniu wody na gaz?

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma to większego znaczenia. Ja dodaje praktycznie od razu i czekam aż się rozpuści :)

      Usuń
  25. A ja zawsze połowę robię tradycyjnie z herbatnikami i orzechami a połowę z kokosem też pycha ;-)

    OdpowiedzUsuń
  26. A ja zamiast ciastek dodaję mnóstwo bakalii, wtedy blok jest keksowy, świąteczny i robię go 2 razy w roku :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ojeju, pamiętam jak moja babcie zawsze takie robiła jak byłam malutka :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Dla mnie wygląda to przepięknie, mam wielką ochotę na ten bloczek.

    OdpowiedzUsuń
  29. zrobiłam. stygnie. mmmmmmmmmmm już sie nie mogę doczekać. jak oblizywałam garnek to myślałam że się rozpłynę ...

    OdpowiedzUsuń
  30. Pychota, robiłam blok ale bez orzechów. Dziś wykorzystam Twój przepis i oczywiście najlepsze mleko w proszku z mlekovity :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  31. zdecydowanie za duzo kako

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam,
    Chciałabym dopytać Cię o te 2 szklanki mleka w proszku. Niektóre z moich koleżanek taką ilość tłuszczu dają na paczkę mleka 500 g. Moje ostatnie próby blokowe z 2 szklankami skończyły się ciągnącą masą w formie;/Zatem, na pewno 2 szklanki? Zastyga? Może to zasługa 6 łyżek kakao??
    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
  33. Robię taki blok, ale bez orzechów. Używam tylko herbatników.

    OdpowiedzUsuń
  34. Zrobiłam blok ale trochę rzadki mi wyszedł a robiłam według przepisu tutaj

    OdpowiedzUsuń
  35. Blok czekoladowy to jedno z moich ulubionych ciast. Ogólnie uwielbiam czekoladę w każdej postaci. Cały czas wypróbowuję nowe przepisy na mój ulubiony smakołyk. Ostatnio zrobiłam np. blok czekoladowy z chałwą i bakaliami wg. przepisu na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/. Wszystkim polecam też serdecznie taką wersję bloku.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  37. 23 year old Senior Developer Fonz Doppler, hailing from Baie-Comeau enjoys watching movies like "Flight of the Red Balloon (Voyage du ballon rouge, Le)" and Hiking. Took a trip to My Son Sanctuary and drives a XC60. moja strona

    OdpowiedzUsuń
  38. replica bags sydney go to these guys c6x23q6c15 replica bags forum replica bags toronto replica hermes handbags i2c19b0o13 replica bags in china replica bags from turkey have a peek here y0c63e4j95 replica bags in london

    OdpowiedzUsuń